sobota 18. ledna 2014

Po sundání rovnátek

Ahoj všem po dvacáté-osmé,
už to byl rok s mými dolními rovnátky a najednou jsou pryč. Nepřijde mi to jako nějaký extrémní nezvyk. Hned ze začátku jsem se cítila prostě stejně. Všichni říkají, jak jim najednou jejich zuby přišly větší a slizčí :D Já s tím neměla žádný problém. Prostě jsem zas měla svoje zuby bez 'Robocop'ího proužku přes ně. Jediný nezvyk je kovový drátek zevnitř na zubech, který je fixuje. Ale jak to vlastně probíhalo?

Po pravdě sama moc nevím, co se dělo. Nejprve jsem dostala roztahováky, odsávací 'dýmku' a přidělával se drátek zevnitř. Začalo to obroušením vnitřní strany zubů. To se dělá proto, aby byly zuby opravdu čisté a aby se pak drátek snáz připevnil. Následovalo zdlouhavé přeměřování a ohýbání drátku do přesné podoby dle mých zubů. Mám dojem, že to se dělalo nějak tak, že byl drátek přichycen na přibližné poloze za zuby a následně skrz mezírky mezi zuby utahován jemným drátečkem, kterým se pak drát na zubech začal přitahovat k mezírce a tak se ohýbal dle tvaru zadní strany zubů. Ale tím si nejsem jistá, neviděla jsem to. Na internetu dneska už najdete spustu videí o tom, jak to probíhá (například na youtube pod heslem "getting off braces"). Drátek byl přilepen a následovalo ozařování lepidla svétýlkem pro rychlejší ztuhnutí. Poté jsem byla s drátečkem připravená na skutečné sundání dolní řádky rovnátek. Následuje odštípávání lepidla zámečků od zubů. Zní to strašně, máte pocit, že vám určitě musely prasknout zuby. Téměř to nebolí- spíš jenom tak, když vám doktor "utahuje" nový oblouk- cítíte na zubech tlak. Jeden zámeček po druhým je odšmiknut a pak už zbývají jen kroužky na šestkách (v mém případě i na sedmičkách). Nastává lehké páčení a poté obrovská úleva, když kroužek vyskočí ze zubů. Pak už jen obroušení zubů od zbytků lepidla a je hotovo. Zoubky jsou opláchnuty a tadá!

To nejhorší pro mně bylo dělání otisků na vyndavací rovnátka. Jak jsem jednou zmínila (v tomto článku), byl to pro mně stresující zážitek, při kterém mi přebytky hmoty lezly do krku a nutily mě zvracet :D Naštěstí je spodní čelist lepší v tom, že vám přebytky netečou rovnou do krku a tak jsem to tentokrát ani nezaregistrovala. Bylo to rychlé a bezbolestné :D A díky tomu se pak na druhý den vyrobí vyndavací rovnátka. To budu muset nosit na noc každý den, aby se mi zuby nevrátily do původní polohy.

Zaplatila jsem dva a půl tisíce za sundání dolních fixních+ výrobu vyndavacích rovnátek na noc. Doma jsem zjistila, že nemám na spodních zubech žádné skvrny po zámečcích (jak všichni rádi straší). Jediné, co bylo zvláštní, bylo čištění zubů. Né že by to bylo úplně zvláštní, bylo to super a rychlé (oproti práci s rovnátky). Ale měla jsem spodní zuby mnohem citlivější než kdykoliv předtím. Chápu, že je to velký zásah a asi i chvíli potrvá, než mě zuby přestanou lochtat, když po nich přejedu kartáčkem. Dásně asi pocítily znatelnou úlevu, jelikož je nic kovového netlačilo a neškrábalo.

Den poté jsem si došla pro vyndavací rovnátka. Čekala jsem ty barevné s drátky, co si pamatuji z dětství. Dostala jsem místo toho retenční dlahu- průhledný přesný otisk vašich zubů. Vypadá to přesně jako Invisalign. Je to super věc, není to skoro vidět, ačkoliv člověk s tím trošku šišlá. Ale je to hlavně na noc, takže je to jedno. Samozřejmě ráno po vyndání se musí vyčistit vyndaná rovnátka starým kartáčkem. Takže čas ušetřený po sundaných fixech se ztratí při čištění vyndavací části :D Ale i tak jsem nadšená, že jsem bez jedné řady pozlátek v ústech. A jak mám zuby krásně v řadě. Tenhle pocit je k nezaplacení :)

Vaše E_liška

13 komentářů:

  1. Ahoj Eliško, moc se ve psaní do blogu nevyznám a tak koukám, že jsem minule napsala úplně pod jiné datum, ale asi k tématu :-). Nic méně jsem se tě chtěla zeptat, na kolik tě to celé vyšlo a kde ti to dělali? A proč byl vlastně důvod na rovnátka? Omlouvám se, ale celý blog jsem nečetla, tak jestli bys měla čas, tak mi to napiš jen zběžně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Simčo, já dala celkem už 30 tisíc. Můj problém byl celkem specifický, taky jsem platila víc kvůli tomu. Měla jsem mléčné horní pětky, ale nenarostly mi druhé pětky. Mléčné pětky se zasekly mezi normálními zuby a tak jsem po vytržení musela řešit, co s mezerou :) Možnost byla implantát, což starší dělají, když na to mají finance... nebo rovnátka a do mezery po pětkách přitáhnout šestky. Bohužel jsem díky mléčným (menším) pětkám nahoře měla spodní pětky vysunuté nahoru. Tak jsem měla spodní kovová rovnátka za 7 tisíc, horní keramická za 13 (mám stále) a k tomu dva šroubky do dásní za 6 tisíc. Šroubky jsem měla k tomu, aby se právě daly šestky k něčemu přitahovat. Na každé kontrole pak zaplatíš nějakou tu stovku za výměnu gumiček případně drátku. Já získala na svého doktora doporučení od mojí zubařky, myslím, že každý má nějaké kontakty, tak se zkus zeptat. Porovnání mezi keramickými a kovovými najdeš v Lednu 2013. Přiznám se, že přehledné to tady nemám, spíš je to všechno seřazené chronologicky, jak si tím procházím :) Je to běh na dlouhou trať, ale stojí to za to :)

      Vymazat
  2. Ahoj Eliško, tak abych taky nějak začla :-) Letos mi bude 36, a mám dva kluky 2,8 let. Se zubama jsem nikdy nějak zvlášť problémy neměla, až na to že jediné co jsem stále slýchala, že mám malou sanici. Takže mi postupně, myslím si tak od 9let začali postupně vytrhávat zuby v domnění, že se tam teda srovnají a posunou na místo zubů sousedních. Takže jsem postupně přicházela o trojky, čtyřky, osmičky, sedmičky. V mých 36letech mám 21zubů!! Když nedej bože změním zubaře, tak se v tom mají trošku problém vyznat :-). Nic méně jsem si řekla, že až odrodím a odkojím :-) začnu s tím něco dělat.Takže jsem si našla podle recenzí 3 ortodontisty a začla jsem se pídit co a jak. Bohužel měl každý jiný názor :-( dokonce mi chtěli vytrhnout další zub ( podotýkám, že jsem letos, jak byly ty vedra přišla o sedmičku a osmičku!! ) jakékoliv další trhání je pro mě děs a šok. A abych to zkrátila a nepsala ti romány- tak jsem se nakonec rozhodla pro Kliniku Asklepion - výjde mě to na kolem 46tis plus minus. Platí mi to rodiče - prý to zavinili oni a tudíž mi to chtějí na "stará kolena" vynahradit. No a problém vlastně který mám je ten, že mám tak hluboký skus, že si vlastně už skoro koušu horníma zubama do spodní dásně.Takže proto ta destička, no a spodní čelist mi budou posouvat o 2-4mm, kvůli špatně vytrženým zubům a teď se mi celá spodní čelist bortí na jednu stranu. Toť asi z toho důležitého vše. Už jsem o tobě říkala našim a manželovi :-) že jsem neskutečně ráda, že budu mít vlastně takovou podporu :-) jak jsi ty.Zatím pa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od toho to tu je, abychom se navzájem podporovali. Jsem moc ráda, že tohle sdílím, pokud to někomu pomůže. Začala jsem s tímhle blogem, abych v tom nebyla sama. Když jsem do toho před dvěma lety šla, moc toho na českém webu nebylo. Chtěla jsem podat přesné informace o tom, jak to celé probíhá a jak člověku je, když už není nejmladší :D Jsem ráda, že se tu objeví i jiné "případy" než ten můj :) Myslím, že Asklepion je dobrá volba, když na to máš finančně. Tak pak informuj, jak to probíhá a mysli na to, že v tom nejsi sama ;)

      Vymazat
  3. Ahoj Eli,

    Já si myslela, že moje 4,5 roční trápení kvůli mléčným trojkám, fenestrace, následný zalepení nějakým "cemetem", šišlání a pak roční pobyty v zahraničí s hrozbou z nechutně zažloutlých gumiček a nějaké "nehody" byla to nejhorší co jsem slyšela, ale tvoje implantáty a nákusná destička to trumfla. Jo, holt nevýhoda rovnátek je ta, že se to prodlužuje a prodražuje. Je to tak trochu na celý život a je s tím trápení, ale když se to neřeší, je s tím taky trápení. Je fajn, že o tom píšeš. Přeju zdárný konec léčby, alespoň té fixní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, no já taky ze začátku jako malá dostala od zubařky cementovou nástavbu. Aby ty pětky byly jakože stejně velký jako ostatní zuby a aby se mi to srovnalo... Mno bylo to naivní, jelikož jsem ve dvaceti už měla miniaturní pětky obalené cementem a rychle se kazící a ovlivňující postavení mých spodních zubů... Ale co nadělám, některá rozhodnutí se s námi potáhnou. Zahraniční zkušenost mám teď taky, tím se mi to protáhlo. Jinak v prosinci se snad dočkám uzavření téhle části příběhu a přejdu do udržovací fáze :) Už se nemůžu dočkat. Moc děkuju za podporu :)

      Vymazat
  4. Ahoj Eliska, onedlho mi budu davat dole strojcek...a mam taky problem, som fajciarka a urobili sa mi flaky od fajcenia na prednych zuboch...zaujimalo by ma, ci ich zubarka pri odstranovani strojceka vycisti alebo budem musiet zajst na dentalnu hygienu. Ci s tym ako dava dole lepidlo, odstrani aj tie flaky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, při sundávání ti obrušuje lepidlo, takže teoreticky ti to může trochu pomoct. Ale rozhodně bych doporučila dentální hygienu, protože tam ti zuby i cíleně opískují (od případných zbytků lepidla a hlavně i od těchto skvrn). Já po sundání na hygienu nešla, jelikož jsem neměla žádné skrvny ani předtím ani poté. Byla jsem na ní s rovnátky a bylo mi řečeno, že je to pískování (Air flow) právě na takové skrvny. Všude po rovnátkách doporučují dent. hygienu po sundání, ale spíš uvidíš, jestli ti to doopravdy u toho obrušování lepidla pomůže nebo ne :)

      Vymazat
  5. Ahojky, chtěla bych se zeptat, zda po tom, co ti dali sundavací rovnátka se pak chodí po každých 4 měsících ještě na kontroly. Já jen kvůli tomu, že přemýšlím že půjdu pracovat do Anglie hned potom co mi fixní sundaj, tak abych věděla jak často potom mě budou chtít ještě vidět :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Markéto,
      se sundavacími rovnátky chodíš na kontroly každý 3. měsíc. Mělo by to být 4x do roka, ale jen ten první rok. Pak už kontroly po roce. Ale pokud nemáš žádný problém, tak myslím že nevadí, když na kontrolu dorazíš o měsíc později. Kontrola je hlavně o tom, jestli ti rovnátka ještě správně sedí a jestli je nosíš poctivě. Takže když budeš dodržovat jejich rady, tak to bude ok ;)

      Vymazat
  6. Ahoj
    Rovnátká mám 2,5 let a teď by mě js měli sundávat. Hygienu jsem měla celkem v pořádku,ale začátky byly těžké. Bojím se,že budu mít ty skvrny, dáte se to nějak poznat?:) Jinak skvělej článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj,
      až ti je sundají tak to poznáš jednoduše :) Do té doby si je poctivě čisti a bude to ok ;)

      Vymazat
  7. Tak dneska jsem byla na kontrole. Na konci listopadu mi je budou sundávat. Fakt se těším, děkuju za radu.

    OdpovědětVymazat